Spore

De ruimte in!
De ruimte in!

Spore is een computerspel van Will Wright dat de volledige geschiedenis en de toekomst van het leven simuleert. Het publiek kon voor het eerst kennismaken met het spel op de GDC van 2005, en is sindsdien op veel gamebeurzen verschenen. Maxis, het spel is uit gekomen op 4 september 2008, maar verschillende verkooppunten hadden het spel al voor die datum in de verkoop.

Spore is een evolutiegame, of een godgame. De speler reist langs vele generaties van een soort, en laat deze evolueren van een eencellig organisme tot een meer ingewikkeld wezen. Als het dan uiteindelijk intelligent genoeg is geworden, verandert het spel: de speler hoeft zich dan niet langer zorgen te maken over het uiterlijk en het karakter, maar ontwikkelt vanaf dat punt de beschaving van zijn diersoort. Op een zeker punt ontwikkelt de gemeenschap een UFO, waarmee de rest van het heelal verkend kan worden. Net zoals bij de meeste andere Maxis-games zijn er geen duidelijke doelstellingen, en is men vrij om te doen wat hij wil. Aldus Wright: 'Ik wilde de speler zich niet laten voelen zoals Luke Skywalker of Frodo Balings. Ik wil dat ze George Lucas en J.R.R. Tolkien zijn".

Cell Phase

De speler bestuurt een simpele microbe in een 2D-omgeving, waar hij moet zorgen dat hij zelf genoeg eten krijgt zonder dat hijzelf gegeten wordt. Er zijn veel verschillende celtypes, waarvan velen de microbe van de speler kwaad kunnen doen. Wanneer de microbe verscheidene cellen heeft gegeten, vormt het een ei dat, wanneer erop geklikt wordt, een creature editor opent die de speler de mogelijkheid geeft het uiterlijk, de vorm en de mogelijkheden van de microbe aan te passen. In Wright's demo van 2005 bijvoorbeeld voegde hij een een kleine angel toe aan zijn wezen, waarmee hij organismen kon aanvallen waardoor hij minder gegeten zou worden. Elke keer wanneer de microbe voortgaat naar een nieuwe generatie, wordt hij groter.

video's van de SXSW 2007 en plaatjes uit tijdschriften laten zien dat de Cell Phase in de loop der tijd sterk is veranderd. In plaats van een microscopisch organisme lijkt de microbe nu meer op een vreemd insect met cartoon-achtige ogen. Het is nu een veel helderder (en kleuriger) geheel. Wanneer de microbe groter wordt komen de wezens die rondzwemmen in de achtergrond steeds meer naar de voorgrond. Wills microbe werd bijvoorbeeld gegeten door een veel grotere microbe die eerst in de achtergrond had rondgezwommen. Hoe groter de microbe wordt, hoe meer het land zichtbaar wordt, en uiteindelijk zal de optie om het land op te gaan tevoorschijn komen. Benen zijn niet noodzakelijk om het land op te gaan; hoewel er aan het einde van deze fase wel de mogelijkheid is deze toe te voegen, voor het wezen aan land komt. wanneer het wezen geen benen heeft, zal het als een slak op het land kruipen.

De 'valuta' zijn DNA-punten.

Creature phase

Spore creature
Spore creature

Waar de Cell phase de speler alleen maar kennis laat maken met het spel en zijn editor, is de Creature Stage van groot belang voor hoe het wezen van de speler eruit zal zien in latere stages. Het is vergelijkbaar met de cell phase, maar er zijn meerdere belangrijke verschillen. De meest opvallende is dat het hele geheel zich nu afspeelt in een 3D-omgeving. Er zullen andere wezens zijn die de wereld bevolken en de vele daarvan zullen zijn gecreëerd door andere spelers. Als er bijvoorbeeld een tekort is aan bedreigende wezens terwijl er overal herbivoren lopen te grazen, zal het spel automatisch een aanvallend ras downloaden en laden dat een andere speler heeft gecreëerd, om zo het ecosysteem in balans te houden. Het spel zal ook wezens downloaden die ongeveer even sterk zijn als het wezen van de speler. Als de speler een groter en een sterker wezen creëert, zullen de bedreigende soorten automatisch ook sterker zijn dan de gemiddelde bedreigende soort. De karakteristieken zijn geordend in een sterrenstyeem met zes verschillende gebieden: snelheid, handigheid, verdediging, sociaal, schattigheid en aanval. Ieder soort wezens heeft een eigen naam, en van ieder wezen zijn er alfa-versies (iets sterker dan de gewone versie) en jonkie-versies (minder sterk dan de gewone versie).

Spore creature

In deze phase is het hoofdidee nog altijd hetzelfde: verdienDNA-punten door vrienden te maken of door soorten uit te roeien, plant jezelf voort en zorg dat je niet gegeten wordt. In tegenstelling tot de vorige phase moet de speler nu een wezen van het andere geslacht vinden om zich voort kunnen planten. Wanneer het wezen een ei gelegd heeft, zal de speler weer in een editor de mogelijkheid hebben om het wezen te laten evolueren, wat gedaan kan worden door lichaamsonderdelen te kopen met de verzamelde DNA-punten. Wanneer het ei uit komt, wordt de speler eerst een babyversie van het wezen dat hij gecreëerd heeft. Uiteraard zal deze versie een stuk kleiner zijn (en andere verhoudingen hebben, zoals een groter hoofd), en zal de stem hoger klinken. Eventuele nieuwe vaardigheden die je wezen heeft verworven tijdens de laatste evolutie, zullen hem nu worden geleerd door zijn vader/moeder. Daarna wordt het wezen meteen volwassen. Het uiteindelijke doel van de Creature phase is het vergroten van de intelligentie van het wezen, door het brein langzaam maar zeker met behulp van DNA-punten te vergroten. Wanneer het wezen intelligent genoeg is, gaat het spel door naar de volgende phase.

De valuta in deze stage zijn nog altijd DNA-punten.

Tribal phase

Wanneer breincapaciteiten van de soort genoeg zijn geëvolueerd, begint de Tribal phase. Op dit punt stopt de lichamelijke ontwikkeling (omdat de speler geen directe controle meer heeft over een individueel wezen), maar veranderd het laatste nest van de spelers creature uit de creature phase in een basis voor een kamp met een 'stamhut' met daarbij een aantal van zijn wezens. Op dit punt speelt de speler een simpele Real Time Strategy-game, omdat hij de leden van groep kan bevelen te verplaatsen, aan te vallen, etc. De speler kan zijn wezens verschillende dingen geven zoals wapens, muziekinstrumenten en vuur. Het gedrag van de wezens en hun persoonlijkheid wordt aangepast bij de dingen die ze krijgen en doen. Er kan ook contact worden gezocht met andere groepen als de speler dat wil (of dat nou diplomatiek of gewelddadig is). De speler krijgt een totempaal in het midden van zijn/haar kamp. Bij iedere rivaliserende stam die je uitschakelt, krijgt de totempaal een hoofd er bij. Hoe meer hoofden je hebt hoe groter je stam kan worden. als je eenmaal genoeg 'hoofden' hebt ga je door naar de volgende fase.

De valuta is in deze stage is Voedsel.

naturalis test

pdf, onderwijstype onbekend;
bla
Cell phase